Donatie aanvragen

RCOAK is overgestapt op een ander aanvraagsysteem. Vanaf dinsdag 21 oktober 2025 kun je (uitsluitend) via deze portal:

  • nieuwe aanvragen indienen. Aanvragen tot €15.000 worden in januari 2026 behandeld, aanvragen groter dan €15.000 in april 2026.
  • voorschotten aanvragen
  • verantwoordingen aanleveren
  • vragen stellen over jouw lopende aanvraag

Let op: bij de eerste keer inloggen in het nieuwe aanvraagsysteem krijg je een melding om een nieuw wachtwoord aan te maken. Daarna heb je gewoon weer toegang tot je eerder ingediende aanvraag. Alle communicatie verloopt vervolgens via jouw eigen aanvraagportaal. Voorkeur is om op je desktop, lap top of IPad/tablet in het aanvraagsysteem in te loggen. Er zijn minder functies beschikbaar op je telefoon.

Je kunt inloggen met het e-mailadres dat je hebt gebruikt om de oorspronkelijke aanvraag in te dienen. Dit e-mailadres is te vinden in de bevestigingsbrief, die je hebt ontvangen toen je jouw aanvraag hebt ingediend. Alle lopende projectaanvragen, eerdere besluiten en documenten zijn automatisch overgezet naar de vernieuwde omgeving.

We doen er alles aan om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Heb je vragen hierover en heb je al een account? Stuur via de knop ‘Berichten’ een vraag via jouw eigen portaal. Heb je geen account maar wel vragen? Bel ons op 020-6232288 of stel je vraag via postbus@rcoak.nl.

Het e-mailadres aanvragen@rcoak.nl is niet langer in gebruik.

Voorwaarden

Jouw project kan in aanmerking komen als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • je bent een vereniging, stichting of buurtcoöperatie
  • je richt je op ouderen in Nederland of op Amsterdammers in bestaansonzekerheid

Richtlijnen

Jouw initiatief kan in aanmerking komen voor een bijdrage als het er aan bijdraagt ouderen in Nederland en Amsterdammers in bestaansonzekerheid:

  • meer regie te geven, zodat zij zelfstandig of met begeleiding hun leven weer kunnen leiden zodat zij dat willen
  • te ondersteunen, zodat zij niet (verder) afglijden in bestaansonzekerheid en/of van de maatschappij
  • meer zingeving te bieden en  meer in verbinding te brengen met anderen en elkaar
  • te ondersteunen zodat zij niet gereduceerd worden tot de omstandigheden die hen kwetsbaar maken
  • te ondersteunen de nodige stappen voor een (duurzame)
    transformatie richting bestaanszekerheid te ondernemen
  • perspectief te bieden en handvatten aan te reiken om hun moeilijke omstandigheden (duurzaam) te transformeren

Waarvoor

De donatie kan worden gebruikt voor:

  • de kosten die gemaakt moeten worden om een project of initiatief uit te voeren, dat aantoonbaar bijdraagt aan een menswaardig bestaan voor onze doelgroepen
  • de startkosten voor een nieuw initiatief dat past binnen ons beleid
  • kosten voor verbouwingen, inventarissen of materialen, alleen wanneer de aanvraag vergezeld gaat van een overtuigend activiteitenplan waaruit blijkt dat de investering wordt gedaan in het kader van activiteiten die bijdragen aan een menswaardig bestaan voor onze doelgroepen

Uitsluitingscriteria

Je project komt niet aanmerking voor een bijdrage wanneer:

  • het project niet aan onze richtlijnen en voorwaarden voldoet
  • de aanvraag wordt ingediend door een privépersoon
  • de gevraagde bijdrage ten goede komt aan een privépersoon
  • de gevraagde bijdrage individuele noden ten doel heeft (zoals een studie, kleren, sport en/of muziekles, laptops)
  • het project politieke en/of religieuze doeleinden heeft
  • wij inschatten dat het project onvoldoende zal bijdragen aan onze doelstellingen
  • Het project kunst of cultuur betreft, lees hier verder over recente aanpassingen in ons donatiebeleid

 

Voldoet jouw project aan onze voorwaarden en richtlijnen?

Bij de beoordeling van de aanvragen kijken we naar de maatschappelijke relevantie van het initiatief, het draagvlak en in hoeverre het voorziet in de behoefte van de doelgroep. We letten daarbij op de uitwerking en haalbaarheid van zowel het project(plan) als de begroting en het dekkingsplan. In 2025 voeren we aanpassingen door in ons donatiebeleid, bekijk die eerst voor je je aanvraag indient.

De procedure

1

De quickscan

We kijken of je in aanmerking komt voor een bijdrage.

Waarna je binnen 2 weken via het portaal een bericht ontvangt of je een aanvraag kunt indienen.

2

De volledige aanvraag

Bij een bedrag t/m €15.000 euro ontvangt je binnen 10 weken een reactie

Bij een bedrag boven de €15.000 zal dit na het eerste kwartaal van 2026 zijn.

Wat is er nodig?

  • Een projectplan
  • Een begroting met dekkingsplan
  • Uittreksel van de Kamer van Koophandel
  • Jaarrekening
  • Statuten
3

Na besluit

Ontvang je per mail een afwijzing óf een mail met de toekenning waarin de voorwaarden vermeld staan.

Hierbij is het mogelijk een voorschot van 50% aan te vragen. Anders ontvang je de bijdrage na afronding van de verantwoording.

4

Verantwoording

De verantwoording dient na afronding van het project via jouw portaal te worden ingediend.

Je ontvangt binnen 4 weken een reactie. Bij een goedkeuring wordt het resterende bedrag binnen 3 weken op het door jou opgegeven rekeningnummer gestort.

Meest gestelde vragen

Waar staat RCOAK voor?

Sinds 2023 luidt onze naam: RCOAK – fonds voor een menswaardig bestaan.

RCOAK staat voor “Rooms Catholijk Oude Armen Kantoor”. Sinds 1979 is het RCOAK een neutraal fonds; de katholieke achtergrond is iets van het verleden. Wij staan open voor aanvragen van mensen van alle gezindten.

Wat is de missie van RCOAK?

De missie van het RCOAK is het bevorderen van een menswaardig bestaan voor ouderen in Nederland en Amsterdammers in bestaansonzekerheid. Een bestaan zonder eenzaamheid, als volwaardige deelnemer aan de maatschappij.

Welke soort projecten ondersteunt RCOAK?

RCOAK ondersteunt projecten die ouderen in Nederland en Amsterdammers in bestaansonzekerheid helpen een menswaardig bestaan te leiden, zonder eenzaamheid en als volwaardige deelnemer aan de maatschappij. Kijk bij onze criteria voor meer informatie.

Voor wie ondersteunt het RCOAK projecten?

Het RCOAK richt zich op ouderen in heel Nederland en op Amsterdammers van alle leeftijden in bestaansonzekerheid.

Hoe weet ik of mijn initiatief past bij het RCOAK?

We raden aan dat je altijd vooraf controleert of jouw project in aanmerking komt. Dit kun je op een aantal manieren doen:
Lees altijd onze criteria door en doe de quickscan via ons portaal. Op basis van wat jij invult kijken wij of jouw initiatief past bij het RCOAK. Je kunt ook kijken op de website naar de projecten die we eerder hebben ondersteund.

Kunnen privépersonen financiering aanvragen bij RCOAK of is het alleen voor organisaties?

Verenigingen, stichtingen en buurtcoöperatie zonder winstoogmerk kunnen financiering aanvragen bij het RCOAK. Privépersonen kunnen geen aanvraag indienen.

Hoe kan ik financiering aanvragen bij het RCOAK?

Je dient eerst een quickscan via ons portaal te doen, waarna je binnen 2 weken bericht krijgt of je een aanvraag kunt indienen. Bij een positieve reactie kun je daarna een volledige aanvraag doen.

Hoe wordt RCOAK gefinancierd?

Het RCOAK wordt gefinancierd door donaties, legaten, en opbrengsten uit investeringen.

Wie beoordeelt de aanvragen?

Het College van Regenten neemt de besluiten over de aanvragen.

Hoeveel budget heeft het RCOAK?

Gemiddeld heeft het RCOAK 4.2 miljoen per jaar te besteden.

Hoeveel aanvraagrondes heeft het RCOAK?

Wij hebben 8 aanvraagrondes per jaar. De projecten met een aangevraagd bedrag boven de €15.000 worden 4x per jaar beoordeeld.

Wat heb ik nodig om een aanvraag bij het RCOAK te doen?

1. Een zo beknopt en kernachtig mogelijk geformuleerd projectplan inclusief kengetallen;
2. De projectbegroting met bijbehorend dekkingsplan;
3. Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel;
4. De meest recente jaarrekening;
5. Statuten.
6. IBAN nummer van de stichting, vereniging of buurtcoöperatie

Hoeveel geld kan ik aanvragen bij het RCOAK?

Het RCOAK hanteert geen maximaal aan te vragen bedrag. Wel zien wel vaak aanvragen tot 15.000 euro bij nieuwe aanvragers.

Hoe stel ik een begroting/dekkingsplan op?

Bij een aanvraag moet je zowel een begroting als een dekkingsplan opnemen. In de begroting neem je de kosten op die je verwacht te gaan maken voor het project. In het dekkingsplan neem je op hoe je die kosten verwacht te gaan dekken/financieren. Bij de evaluatie kun je naast de kolom met beoogde kosten de gerealiseerde kosten noteren. Zo kunnen wij goed zien of er grote verschillen zijn. Je kunt deze verschillen vervolgens toelichten.

Hoe kan ik mijn aanvraag wijzigen?

Als de aanvraag is ingediend, kan deze niet meer gewijzigd worden. Uiteraard is het wel mogelijk om extra toelichting te geven op de aanvraag of vragen hierover te stellen. Je kunt via ons portaal een bericht hierover naar ons sturen.

Kan ik mijn aanvraag tussentijds opslaan?

Ja, het is mogelijk om je aanvraag tussentijds op te slaan. De quickscan niet.

Ik ben mijn wachtwoord en/of gebruikersnaam kwijt. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Je gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee je de aanvraag hebt ingediend. Mocht je deze en/of je wachtwoord kwijt zijn, dan kun je deze op 2 manieren aanvragen:

Je kunt via ons portaal naar ‘Wachtwoord vergeten’.  

Hoelang duurt het voordat ik de uitslag krijg?

Je ontvangt binnen 10 weken een reactie bij een bijdrage onder de €15.000. Bedragen boven de €15.000 worden 4x per jaar besproken, te weten in april, juni, oktober en december.

Wanneer ontvang ik de bijdrage na toekenning?

Bij bedragen tot €3.000 wordt het bedrag meestal binnen 3 weken na toekenning overgemaakt op je rekening. Bedragen daarboven ontvang je na de eindevaluatie.

Kan ik een voorschot aanvragen?

Het is mogelijk om een voorschot van maximaal 50% (per e-mail) aan te vragen via het portaal. Ga naar de knop Verzoeken.

Mag een project nog gewijzigd worden na een toekenning?

Wijzigingen dienen altijd via het portaal te worden doorgegeven. Het RCOAK zal vervolgens bepalen of zij akkoord gaan met de wijzigingen.

Hoe moet ik een verantwoording indienen?

Je kunt een verantwoording indienen via ons portaal. Daar kun je de aanvraag van jouw project vinden en verder gaan met de verantwoording.

Wat is het Theresia Spijker Fonds?

Het Theresia Spijker Fonds is een Fonds op naam bij het RCOAK en is bestemd voor financiële ondersteuning van sociaal-maatschappelijke projecten voor weinig draagkrachtige ouderen in de metropoolregio Amsterdam.

Inschrijven op de nieuwsbrief
Privacy(Vereist)